„Od dawna stosowano typowe układy zawieszeń samochodowych. Z biegiem czasu przestały one jednak wystarczać ciągle to rozwijającym się koncepcjom nowych aut. Powstało zapotrzebowanie na dużo bardziej modernistyczne rozwiązanie. Z tego względu zaczęto używać zawieszenia pneumatycznego. Najpierw służyły one głównie maszynom rolniczym, gdyż potrafiły poradzić sobie z licznymi pofałdowaniami. Zawieszenie pneumatyczne świetnie radzi sobie z redukcją odczuwania drgań, dzięki czemu jazda autem staje się cichsza i znacznie przyjemniejsza.

Elementy zawieszenia pneumatycznego

W typowym zawieszeniu były obecne elementy sprężyste, których odpowiednik w konstrukcji pneumatycznej stanowi miech. Jest on workiem wypełnionym sprężonym azotem, który napełnia kompresor w momencie wjechania na wzbicie. Dzięki czemu wstrząs zostaje odpowiednio zamortyzowany. Pompa zawieszenia idealnie współpracuje z mieszkami. Same mieszki nabywają gazu dzięki kompresorowi napędzanemu za pomocą układu elektrycznego samochodu bądź po prostu jego silnika. Wahacz bezpośrednio łączy się z kołem, a z samym wahaczem złączony jest tłok mieszka.

Dlaczego warto korzystać z zawieszenia pneumatycznego?

Niezależnie od obciążenia samochodu, zawieszenie pneumatyczne zapewnia jego nieustanny prześwit. Jest to perfekcyjne dla samochodów terenowych, które jeżdżą po bardzo nierównej nawierzchniach i przez to są ciągle narażane na drgania. Zawieszenie pneumatyczne pełni swoją rolę także przy ostrych zakrętach oraz bardzo nierównej drodze. Takie zachowania zapewnia głównie Sprężarka w211 i miech. Są to niezbędne elementy zawieszenia pneumatycznego. Warto zwracać uwagę jak pracuje pompa zawieszenia przy jeździe samochodem terenowym, by w razie czego szybko wykryć usterkę.

Naprawa i regeneracja zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne jest niesamowicie podatne na uszkodzenia. Z racji tego, iż ciągle jest narażane na różne drgania spowodowane wybojami na drodze, bardzo łatwo o usterkę danej części. Co jakiś czas należy wymienić Sprężarka w220. Jest to stale używana część, podobnie jak miech, więc ich regularna wymiana jest niezbędna do prawidłowego działania zawieszenia pneumatycznego. Przykładowo, pompa zawieszenia wymaga dokładnego sprawdzenia przez mechanika, przez co czas naprawy może znacznie się wydłużyć. Posiadając pojazd z zawieszeniem pneumatycznym trzeba zatem liczyć się z wysokimi i częstymi kosztami napraw.

W jakich samochodach zawieszenie pneumatyczne sprawdza się najlepiej?

Jak wspomniano na wstępie, zawieszenia pneumatyczne są znacznie częściej wybierane u konstruktorów wiodących marek samochodów osobowych. Bardzo często można je spotkać u Citroena oraz Peugeota. Jednakże po piętach depczą im niemieckie firmy takie jak BMW, Mercedes, Audi czy Volkswagen. Z tego względu trzeba mieć na uwadze, iż tańszy samochód wcale nie gwarantuje mniejszych kosztów serwisowania zawieszenia pneumatycznego. Miech i Sprężarka w219 stanowią najczęściej wymieniane części w tych markach samochodów. Pompa zawieszenia musi spełniać swoje zadanie, dlatego niezależnie od marki warto o nią dbać.

Author:

Related Post

top